S obzirom na pandemiju Coronavirus-a i uvođenje vanrednog stanja, ljudi se mogu suočiti sa privremenim i prolaznim, ali jako mučnim, psihičkim stanjem, praćeno negativnim mislima.

Podsetite se da Vaše misli nisu realne činjenice i pokušajte da se distancirate od njih. Fokusirajte se na ono što je i dalje pod Vašom kontrolom (kako se ponašam, kako sledim propisane mere zaštite, koliko pratim sadržaje iz medija i sa društvenih mreža, koliko se trudim da boravak kod kuće učinim korisnim i zabavnim za sebe,…).

Ako ste napeti, zabrinuti i uplašeni, to je u redu i sasvim normalno u datim okolnostima. Ono što je u Vašoj moći je da ne dozvolite neprijatnim osećanjima da Vas poseduju, već ih pretvorite u neku aktivnost (fizičku, kreativnu, edukativnu…) ili putem telefonskog/internet razgovora sa osobom sa kojom ćete iste podstaknuti.

Nekoliko predloga kako da svaki dan ispunite osećate se korisnim:

 

  • Uspostavite novu dnevnu rutinu – Ukoliko zbog novonastale situacije skoro ceo dan provodite u kući, jako je bitno da uspostavite novu dnevnu rutinu.

 

    1. Namestite alarm za buđenje. I ako nemate bilo kakvih obaveza, namestite alarm na telefonu da Vas budi svakog jutra u isto vreme. Ne mora biti u 6 ujutru, ali bi trebalo da bude sat ili dva sat kasnije.
    2. Držite se jutarnje rutine. Vaš dan će imati smisla i nećete se osećati kao da gubite vreme. Jako se lako upada u nezdravu rutinu, kada ceo dan provodite kod kuće. Daću Vam primer moje jutarnje rutine: (1) Vežbanje, (2) tuširanje, (3) doručak i čišćenje kuhinje, (4) pravljenje plana šta ću taj dan raditi, (5) 30 minuta kretaivne aktivnosti – pisanje, crtanje ili slušanje muzike (5) kretanje sa obavljanjem aktivnosti iz plana za taj dan.
    3. Postavite do 3 najvažnija zadatka za taj dan. Možete imati i samo jedan najvažniji zadatak u toku dana, ali ne bi trebalo imati više od tri. Ovo nije spisak obaveza, ovo je lista tri najvažnije stvari koje treba da uradite danas pre nego što večeras odete da spavate – npr. odabrati koju knjigu ćete sledeću pročitati ili ukoliko imate mlađu decu, naučiti ih neku novu priču/pesmicu.

  • Ograničite priliv novih informacija. Jedanput dnevno prelistajte štampu/internet u trajanju od pola sata ili pogledajte večernje vesti;
  • Održavajte kontakte. Ako ste introvertna osoba, koja voli filmove i serije, knjige i provođenje slobodnog vremena u soptvenom društvu , i radujete se ovim nedeljama kućne izolacije, imam loše vesti za vas: ljudski kontakt Vam je neophodan i obavezan! Obavezno pozovite svoje prijatelje i porodicu, ako je moguće svakog dana – i ne, komentarisanje Instagram i Facebook objava nije dovoljno. Zakažite internet druženje/ispijanje kafe sa ljudima preko društvenih mreža (Viber, Skype, Messenger).
  • Iskoristite vreme na najbolji način. Ako ste se do sada niste imali dovoljno vremena za sebe sada je pravo vreme da se posvetite sebi. Počitajte knjigu koju ste želeli, posetite virtualan muzej, vežbajte…
  • Ne zaboravite da sa sebe povremeno skinete nagomilani stres. Plesanje, slikanje, pisanje, vikanje u jastuk, preskakanje vijače i još mnogo toga sličnog može biti od velike pomoći
  • Pomozite bližnjima. Donošenjem namirnica starijim osobama pomoći ćete onima kojima je to sada najpotrebnije, a osećaj da ste nekom pomogli je neprocenjiv.

Ukoliko Vam se anksioznost poveća ili imate panični napad usmerite pažnju na svoje disanje. Način na koji udišete vazduh može doprineti povećanom osećaju anksioznosti, a kao posledica može se javiti ubrzan puls, vrtogalvica, mišićna tenzija i drugi telesni simptomi.

Udahnite duboko vazduh na nos, vodeći računa da Vam ramena ostanu opuštena, a da se telo “puni” vazduhom i da se odiše prvo stomak, pa grudni koš, otprilike 4-6 sekunde, nakon toga lagano izdišite, takođe na nos. Najlakše je osvestiti svoje disianje ako šake postavite na stomak i pratite kako se telo ponaša.

Sve ovo ponoviti 10 puta.

Ako Vas neprijatne emocije preplave, zatražite podršku porodice i prijatelja, a ukoliko osetite da se ne možete umiriti ni na koji drugi način, obratite se psihologu.

Na kraju ne zaboravite da se čuvate i volite svoje bližnje.

Osećaj anksioznosti u situaciji poput pandemije Coronavirusa koja je zadesila čitav svet, strah od neizvesnosti i nervoza potpuno su normalna stanja. Kako bih svim ljudima pomogla da što lakše prevaziđu vanredno stanje, duži boravak u zatvorenom prostoru i samoizolaciju, vrlo rado ću odgovarati na sva pitanja i savetovati svakog ko oseti da mu je savet potreban.

Za internet savetovanje i pitanja kako se nositi sa anksioznim stanjem u periodu vanrednog stanja i samoizolacije, budite slobodni da se javite putem mail-a:

vucetic90@gmail.com

Master psiholog Marija Vučetić

Korisni linkovi:

Ovih 12 poznatih muzeja možete posetiti sa kauča

Besplatni Online kursevi poznatih američkih univerziteta

Besplatne online knjige

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2017 - Bormedic

   +381 30 42 60 77 +381 63 46 01 34